Vi använder cookies på den här webbplatsen. Vissa behövs för att sidan ska fungera korrekt (funktionella). Andra för att analysera hur vår webbplats används (statistik & marknadsföring).
Publicerad den 22 november, 2024
En krispig höstmorgon i Arkelstorp möter vi upp Liridon. Han kliver ur bilen och hälsar med ett brett leende. Liridon Shala är en av Renhållningens kranbilsförare. Kranbilen används för att tömma markbehållare eller underjordsbehållare, som de också kallas.
Den här typen av markbehållare används oftast i bostadsområden där utrymmet kan vara begränsat. Då kan markbehållaren vara en yteffektiv insamlingsmetod, då den tar ganska liten plats ovan jord samtidigt som den rymmer en stor insamlingsvolym under jorden. Liridon tömmer markbehållare med restavfall och matavfall. Idag är han i Arkelstorp och efter vårt möte ska han vidare mot Näsby där den här typen av behållare också används.
9 år som renhållningsarbetare
Runt midjan har Liridon ett bälte med en kontroll för att styra kranen. Han kopplar vant fast kranens kedjor i behållaren. Med kontrollen styr han sedan kranen som lyfter upp den stora säcken som göms i behållaren högt ovan marken.
Det märks att du har koll på grejerna, kör du alltid kranbil eller kan det variera?
– Jag har jobbat här i nio år, så jag har varit på många olika rutter och kört olika typer av bilar. Men just kranbilen har jag kört i ungefär två år.
Ok, då är du rutinerad, vilken typ av bil tycker du bäst om att köra?
– Det är kranbilen. På somrarna kör jag ibland trädgårdsbilen som är en sidlastare, men jag tycker ändå kranbilen är bäst. Liridon berättar att han fick jobbet på Renhållningen Kristianstad direkt efter att ha gått fordonsgymnasiet och fortfarande efter nio år trivs han riktigt bra, även om det såklart finns utmaningar också.
Bra arbetstider
– Det bästa med det här yrket är att man har mycket eget ansvar. Vi sköter oss själva när vi är ute och kör och var och en har ansvar för sin rutt, det gillar jag. Sen är det riktigt bra arbetstider också. Vi börjar klockan 06.00, vilket i och för sig känns alldeles för tidigt vissa dagar … säger han och börjar skratta … men sen kan vi sluta klockan 15.00 på eftermiddagen och ännu tidigare på fredagen.
Stressigt ibland
Förutom tidiga mornar, ser du några andra utmaningar med yrket?
– Det kan vara stressigt ibland, särskilt i samband med så kallade inkörningar, när vi kör in tid inför kommande storhelger. Men vi är ett bra team som hjälper varandra. Annars är ju vintern den största utmaningen, särskilt på turer ute på landsbygden som kring Huaröd och Linderöd, där kan det vara riktigt besvärligt.
Genom några smidiga ryck i repet som hänger ned från säcken lossar han dess innehåll i sopbilen. Sen lyfter han kranen igen och kör smidigt tillbaka den ner i behållaren och kopplar loss. Liridon kikar på sin skärm i bilen och berättar att just den här säcken vägde 240 kilo och att det kan vara väldigt olika från ställe till ställe hur mycket säckarna väger.
Oj, 240 kilo, men hur mycket avfall hämtar du in på en hel dag egentligen?
– När jag åker och tömmer bilen före lunch har jag ungefär 8 ton i den och efter lunch har det hunnit bli cirka 4 ton till. Vi lämnar Liridon som styr vidare mot Näsby för att fortsätta sin runda med kranbilen. 🚛
Klicka här för fler blogginlägg med nyheter och inspiration!