Vi använder cookies på den här webbplatsen. Vissa behövs för att sidan ska fungera korrekt (funktionella). Andra för att analysera hur vår webbplats används (statistik & marknadsföring).
För dig som bor i lägenhet
Bor du i hyreslägenhet står hyresvärden normalt för renhållningsabonnemanget och ansvarar för soprummet. I bostadsrättsföreningar brukar föreningen stå för avfallsutrymmen och bestämma hämtningsintervall. I vissa fall har hyresvärden eller föreningen också ordnat med särskilda behållare för förpackningar och tidningar. Då behöver du inte åka iväg med dem till en återvinningsstation.
Tänk på att visa respekt när ni är många som delar på sopkärlen. Överfulla kärl innebär extrakostnader för din hyresvärd eller bostadsrättsförening.
Kontakta din hyresvärd eller bostadsrättsförening om du vill veta hur sophämtningen fungerar där du bor.
Avgift
Bor du i lägenhet behöver du nästan aldrig tänka på avgiften. Renhållningen i lägenheter betalas i regel av hyresvärden eller bostadsrättsföreningen och ingår då i hyran eller avgiften som du betalar till föreningen. Kontakta din hyresvärd eller förening för mer information.
Hämtning av avfall
Vi erbjuder hämtning av grovavfall, elavfall, farligt avfall och trädgårdsavfall. Det är hyresvärdens ansvar och beställs via din hyresvärd/fastighetsskötare.
Ta kontakt med den du vet ansvarar för skötsel/sophanteringen i er fastighet så att han/hon gör beställningen hos oss.
Det kan vara fler i fastigheten som vill göra sig av med grovsopor så har ni möjlighet att samköra hämtningen blir det billigare för fastighetsägaren.