Vi använder cookies på den här webbplatsen. Vissa behövs för att sidan ska fungera korrekt (funktionella). Andra för att analysera hur vår webbplats används (statistik & marknadsföring).
Regler gällande bygg- och rivningsavfall från verksamheter
Avfall från bygg-, renoverings- och rivningsarbeten räknas inte som grovavfall från hushåll. Vi tar ändå emot sådant avfall på våra återvinningscentraler, men eftersom återvinningscentralerna finansieras av kommuninvånarnas avgifter för hushållsavfall enligt kommunens renhållningstaxa, måste vi ta ut en särskild avgift för annat avfall, t ex byggavfall och rivningsavfall. Det gäller oavsett om bygg- och rivningsavfallet lämnas av företag eller privatpersoner.
Mottagning och hantering av detta avfall får vi enligt lag inte finansiera med intäkter från renhållningsavgifterna, utan i stället måste vi ta betalt för att täcka kostnaderna för hanteringen av det.
För närvarande är mottagningsavgiften 300 kr inkl moms (240 kr exkl moms) per besök/intransport av bygg- och rivningsavfall oavsett mängd med fordon upp till 3,5 ton.